Jump to content
Dark Angel

F-16 Fighting Falcon - discussione ufficiale

Recommended Posts

Tutti a casa ....

 

Italy's last F-16s returned to USA ....

 

A last flight of Lockheed Martin F-16 fighters to have been operated by the Italian air force touched down in Tucson, Arizona, on 1 June, marking the end of a "Peace Caesar" lease deal with the USA.

Fonte .... qxui6q.jpg .... http://www.flightglobal.com/news/articles/pictures-italys-last-f-16s-returned-to-usa-372691/

 

2zoaryo.jpg

MM7239 / 37 (cn 61-361/M22-4)

This was one of the 8 Italian F-16's that landed on Lajes that afternoon (May 7, 2012) on their way to the USA where they will be returned to the USAF!

The other registration on the tail is 81-0680!

 

2gsljte.jpg

MM7240 (cn 61-403/M22-5)

The F-16s on Italy AF are arriving to the end and will be replaced by the Eurofighters.

This one is wearing the 90th Anniversary markings of 37 Stormo 18 Gruppo.

(Lajes - May 28, 2012)

Edited by TT-1 Pinto

Share this post


Link to post
Share on other sites

ma uno non potevano lasciarcelo come avevano fatto gli inglesi con il tornado adv?

Gli Americani, in effetti, ci hanno pensato .... ma a loro uso ....

 

The aircraft was one of the 34 F-16s supplied to the Italian air force as part of the Peace Caesar Program in 2003 ....

 

Fonte .... http://www.airforce-magazine.com/DRArchive/Pages/2012/May%202012/May%2031%202012/AvianoGetsNewStaticDisplay.aspx

Share this post


Link to post
Share on other sites

no , sono rimasti 4 f-16 in Italia , che verranno usati come gate guardian , credo che l esemplare ad aviano sia da contare a parte

Share this post


Link to post
Share on other sites

L'F-16 ex italiano da poche settimane fa bella mostra di se accanto all'altro gate guardian presente ad Aviano: un vecchio F-100 installato qualche anno fa.

Per anni Aviano è stata in effetti senza un vero gate guardian...e anche senza aerei dato che il 31FW con il 510 e il 555 Fighter Squadron (entrambi su F-16C block 40) è arrivato nel '94 e per tanto tempo è stata solo una base di rischieramento.

Share this post


Link to post
Share on other sites

L'F-16 ex italiano da poche settimane fa bella mostra di se accanto all'altro gate guardian presente ad Aviano: un vecchio F-100 installato qualche anno fa.

Per anni Aviano è stata in effetti senza un vero gate guardian...e anche senza aerei dato che il 31FW con il 510 e il 555 Fighter Squadron (entrambi su F-16C block 40) è arrivato nel '94 e per tanto tempo è stata solo una base di rischieramento.

Eh si proprio così!guardate il link con galleria di immagini che mette in risalto l'evento! :okok:

Link

Edited by matteo16

Share this post


Link to post
Share on other sites

14:35 - martedì 10/07/2012

 

"Farnborough International Air Show": Oman sceglie General Electric per aerei caccia F-16

 

Londra, Regno Unito - "Una scelta che rispecchia la fiducia nel propulsore"

 

 

(WAPA) - Novità per General Electric dal salone aeronautico internazionale di Farnborough a Londra in corso dal 9 luglio al 13. Mascate (Muscat, capitale dell'Oman) ha selezionato il motore General Electric F110-GE-129D per i 12 caccia F-16 aggiornati dal Lockheed Martin che il Paese ha acquistato lo scorso anno. La consegna dei motori è invece prevista per il 2013.

 

In base alle fonti di settore, l'Oman possiede già uno squadrone di 12 F-16 acquistati in precedenza, anche questi motorizzati con General Electric F110.

 

L'acquisto del 2011, firmato a dicembre, ha portato all'acquisto di dieci F-16C a posto singolo e due F-16D biposto. Il valore del contratto (motori esclusi) fu di circa 600 milioni di dollari. In particolare la versione di F-16 acquistata dall'Oman è la Block 50, (praticamente una Block 52, che si differenzia solo per l'adozione di un differente motore, in questo caso il Pratt & Whitney F100-PW-229).

 

Ricordiamo infatti che tutte le versioni dell'F-16 sono disponibili con i due motori. Quelli equipaggiati con General Electric hanno lo "0" finale (Block 30, Block 50, Block 60), mentre quelle equipaggiate con Pratt & Whitney terminano con "2" (Block 52, etc).

 

"Questa decisione conferma l'affidabilità del prodotto e la fiducia che vi ripone la Royal Air Force of Oman, soprattutto in base alle missioni che l'Oman richiede a questo velivolo" è stato il commento di General Electric (Avionews)

 

Link

Share this post


Link to post
Share on other sites

qual'è stata la versione in forza all'AMI?

 

da qualche parte avevo letto F-16A block15 ADF, sbaglio?

Non sbagli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Retrofit AESA per gli F-16 .... Raytheon è in attesa .... sarà la Corea del Sud la prima a decidere e a scegliere lo "RACR" ?

 

Raytheon expects major AESA decision in coming months ....

 

Raytheon expects one of the world's major Lockheed Martin F-16 operators to make a decision about its choice of active electronic scanned array (AESA) radars in the coming months.

Fonte - qxui6q.jpg - http://www.flightglobal.com/news/articles/farnborough-raytheon-expects-major-aesa-decision-in-coming-months-374286/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gli F-16 di Taiwan verranno aggiornati .... era una decisione attesa da tempo .....

 

Lockheed, Taiwan Sign for $3.7B in F-16 Upgrades

 

By Reuters Staff - July 13, 2012

 

Taiwan’s state-owned aerospace company and Lockheed Martin on July 12 said they had signed a memorandum of understanding to cooperate on upgrades of Taiwan’s 145 F-16 A/B fighter jets once Washington and Taipei finalize the deal.

 

Today a source familiar with the matter confirmed that the U.S. government and Taiwan signed a letter of acceptance on a $3.7 billion deal to upgrade 145 F-16 fighter jets.

 

Lockheed officials also confirmed the news, which was announced in Taipei by Taiwan’s Aerospace Industrial Development Corp., a state-owned aerospace company, although the memorandum was signed at the Farnborough International Airshow on Wednesday.

 

The memorandum confirmed the AIDC’s “determination to work with Lockheed Martin” to meet the requirements of Taiwan’s Air Force on upgrading its aging F-16A/B fleet.

 

Under the memorandum, Lockheed will work with the Taiwanese company “on F-16 retrofit modifications, F-16 component parts manufacture and other potential offset projects.”

 

The memorandum comes when Taiwan and the United States are close to finalizing a deal to upgrade Taiwan’s 145 F-16A/B jet fighters at a cost of up to $5.3 billion.

 

A letter of acceptance on the larger weapons deal could be signed within weeks, said a source familiar with the matter.

 

The Obama administration approved the F-16 upgrades for Taiwan last September, upsetting China, but details of the actual government-to-government weapons sale are still being finalized.

 

Obama administration officials say the upgrade would give the planes essentially the same capabilities as new late-model F-16 C/Ds that Taiwan had sought to deter any attack.

 

China opposes U.S. arms sales to Taiwan on the grounds that they sabotage Beijing’s plans for reunification. China deems Taiwan a renegade province and has never renounced the use of force to bring the island under its control.

 

U.S. lawmakers sympathetic to Taiwan are pushing for Washington sell 66 new F-16s to Taiwan, in addition to the upgrades

 

La notizia, di fonte "Reuters", è stata rilanciata dal sito di "Aviation Week & Space Technology" ....

Share this post


Link to post
Share on other sites

L' Irak ha fretta .... dal "Daily Report" dell' AFA di questa mattina ....

 

Iraqis Impatient for Air Defense

 

Iraqi Prime Minister Nouri al Maliki is pressing the Pentagon to fast-track delivery of the 18 F-16s ordered under an initial foreign military sales deal (1) last September, reports (2) AFP.

 

Al Maliki "called for the acceleration" of equipping the Iraqi military "in a way that makes it able to defend Iraq, and its sovereignty, and independence," states the news wire service's July 16 report, citing a statement from the prime minister's office.

 

Under the original schedule, the Iraqis were on tap to receive their first F-16s around late 2013.

 

The AFP report does not provide a new target delivery date.

 

Al Maliki stressed that Iraq's intent is not aggression, but the country would "reject anyone transgressing upon us or infringing on our sovereignty," states AFP.

 

Iraq is looking to acquire 36 (3) F-16 Block 52 airplanes from the United States under FMS arrangements.

 

Links ....

 

(1) .... http://www.airforce-magazine.com/DRArchive/Pages/2011/December%202011/December%2006%202011/F-16sOrderedforIraq.aspx

 

(2) .... http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5hlxoHG90vyR2_1yHFUaZrotIJ28g?docId=CNG.3a6639c96eb50aabfbe32c62e19ee088.6a1

 

(3) .... http://www.airforce-magazine.com/DRArchive/Pages/2011/December%202011/December%2013%202011/SecondBatchofF-16sSoughtforIraq.aspx

 

4hjxy.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ancora sul secondo lotto di F-16 acquistati dall'Irak ....

 

Daily Report .... Wednesday July 25, 2012 - 4hjxy.jpg

 

Second Order Placed for Iraqi F-16s ....

 

The Air Force awarded Lockheed Martin a $199.3 million foreign military sales contract to supply 18 F-16C/D Block 52 fighters to the Iraqi air force, according to the Pentagon's list of major contracts for July 24.

 

http://www.defense.gov/utility/printitem.aspx?print=http://www.defense.gov/contracts/contract.aspx?contractid=4839

 

This deal brings the total number of F-16s ordered for the Iraqis to 36.

 

Under the terms of the deal, Lockheed Martin will deliver 12 single-seat F-16Cs and six two-seat F-16Ds to the Iraqis, along with associated equipment and services.

 

This work is scheduled to be completed in May 2018, states the contract description.

 

Back in December, the Air Force let a contract for the first batch of 18 Iraqi F-16s, also 12 F-16Cs and six F-16Ds.

 

Delivery of Iraq's first F-16s are expected by early 2014.

 

However, earlier this month, Iraqi Prime Minister Nouri al Maliki called on the Pentagon to speed the delivery.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ITT to equip Oman's F-16 fleet with AIDEWS

 

ITT Exelis has received a US foreign military sales (FMS) programme contract for the supply of its ALQ-211 advanced integrated defensive electronic warfare system (AIDEWS) to the Royal Air Force of Oman (RAFO).

Awarded by Robins Air Force Base, the $23.6m contract includes delivery of a total of 12 electronic warfare suites, along with spare parts and support equipment to the air force for integration on its fleet of F-16C/D Fighting Falcon aircraft.

...

Based on the ALQ-211 (V) 4 system, the AIDEWS is an integrated digital radar warning receiver and advanced jamming countermeasures system that is capable of providing pilots with enhanced situational awareness and protection against radar-based threats, including modern surface-to-air and air-to-air weapon systems.

Available in either internally integrated or pod-mounted configuration, the system can be configured to provide integrated radar warning and RF countermeasures, as well as advanced stand-alone radar warning, to meet customer requirements.

The pod-mounted version, dubbed ALQ-211 (V) 9, delivers digital radar warning, high-power jamming, threat geolocation and situational awareness using line-replaceable units (LRUs) interchangeable with internal AIDEWS systems.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A BAE Systems l'aggiornamento avionico degli F-16 sudcoreani .... il nuovo radar verrà dopo ....

 

Seoul names BAE Systems for F-16 avionics upgrade ....

 

South Korea has selected the US unit of BAE Systems to upgrade the avionics of 134 Lockheed Martin F-16 C/D aircraft, but will not make a radar supplier decision until 2013.

Fonte - qxui6q.jpg - http://www.flightglobal.com/news/articles/seoul-names-bae-systems-for-f-16-avionics-upgrade-374962/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Quando si modifica la realtà ....

 

Ritorno sul mio post (25 July 2012 - 09:19) .... "Ancora sul secondo lotto di F-16 acquistati dall'Irak ...."

 

Per quanto possa sembrare strano .... la notizia, che era apparsa in quella data sul sito dell'AFA, è stata successivamente sostanzialmente modificata .... :woot:

 

Daily Report .... Wednesday July 25, 2012 - bhf5g7_th.jpg

 

Second Funding Installment for Iraqi F-16s ....

 

 

The Air Force awarded Lockheed Martin a $199.3 million foreign military sales contract towards the purchase of 18 F-16C/D Block 52 fighters for the Iraqi air force, according to the Pentagon's list of major contracts for July 24.

 

http://www.defense.gov/utility/printitem.aspx?print=http://www.defense.gov/contracts/contract.aspx?contractid=4839

 

This contract is the second funding installment on these 18 F-16s, following the initial $835 million contract for them last December.

 

http://www.airforce-magazine.com/DRArchive/Pages/2011/December%202011/December%2006%202011/F-16sOrderedforIraq.aspx

 

Lockheed Martin is on the books to supply 12 single-seat F-16Cs and six two-seat F-16Ds to the Iraqis, with deliveries scheduled to occur between May 2014 and January 2016, company spokeswoman Laura Siebert told the Daily Report.

 

The Iraqis would like to acquire a total of 36 F-16s.

 

To that end, the White House notified Congress late last year of the possible sale of an additional 18 F-16 Block 52 airplanes.

 

http://www.airforce-magazine.com/DRArchive/Pages/2011/December%202011/December%2013%202011/SecondBatchofF-16sSoughtforIraq.aspx

Si tratta dunque della seconda rata di pagamento relativa al primo ordine .... e non di un ordine successivo .... che si concretizzerà in futuro ....

 

Mica male .... come cantonata .... ;)

Edited by TT-1 Pinto

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da varie fonti sembra di capire che gli F16 delle versioni dalla Block52 in poi sono forniti di un programma, molto complicato, che permette di calcolare a velocità elevatissima gli opportuni parametri per lo sgancio preciso delle bombe "non guidate". Nel resoconto cogressuale sulla Prima Guerra del Golfo postato da Legolas nella sezione Eventi Storici si fa cenno a missioni, eseguite in cattive condizioni meteorologiche, in cui questo programma avrebbe permesso di colpire con grande accuratezza obiettivi immobili dagrande altezza, basandosi solo sui dati forniti dal radar in modalità aria-suolo, radar che, secondo molte fonti, può rilevare un veicolo delle dimensioni di un autocarro anche ad una decina di chilometri.

A mio parere queste potrebbero essere parziali esagerazioni

Share this post


Link to post
Share on other sites

non mi pare... i radar per il bombardamento esistono dalla WWII e le prestazioni citate sono anche scarsine...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pentagon plans 2018 F-16 upgrades

 

The U.S. Air Force plans to go forward with plans to upgrade and extend the life of 300 F-16s to protect the service in case the F-35 experiences more delays in the course of its development.

...

Air Force officials have chosen Block 40, 42, 50 and 52 F-16C/Ds to receive the upgrades in the fleet.

Engineers will upgrade the 300 Fighting Falcons’ avionics with new radars and advanced software. Each F-16 will receive a new active electronically scanned array (AESA) radar, a new Terma ALQ-213 electronic warfare system, an integrated broadcast system (IBS) and a center display unit (CDU), according to Majumdar’s report.

F-16’s life expectancy tops out at 8,000 flight hours. A SLEP upgrade could extend those life spans an additional 2,000 to 4,000 flight hours.

The Air Force plans to upgrade the first of the 300 F-16s in 2018.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sembra che l'F-16, a causa della sua superficie alare relativamente ridotta, non possa operare a quote maggiori di 15000 metri, se per il ruolo di "portabombe" vanno più che bene,per un intercettore/mezzo di superiorità aerea sono un po' pochi, soprattutto se i potenziali nemici volano a 20 km di quota ed i loro missili AA hanno una portata proporzionalmente più ampia. Forse bisognerebbe pensare anche a questo aspetto nella scelta dei "nuovi" propulsori

Share this post


Link to post
Share on other sites

MiG-25 e 31 a parte non vedo dove ci siano altri potenziali nemici che volano a 20 km di quota

 

il primo ci vola ma non ti fa male, il secondo vola solo sulle distese siberiane, e caso mai volasse da altre parti, non ci si va con un F-16 ad intercettarlo

 

i drone???? qualcuno ci volerà pure lassù, ma lentamente, facile preda per un AIM-120

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mustanghino se a te il MIG-25 non fa male io te lo lascerei tutto; vira e vallo a prendere. Io sono dietro di te, un po' più in basso ... (e inizio a darmi da fare come un matto con chaffs and flares...). Rompo anche il silenzio radio: do le nostre ultime coordinate: non si sa mai dove spedire i fiori per gli eroi dell'aria (e pure per quelli del mare).

 

Secondo quel che so io MIG-25 e MIG-31 sono aerei progettati per rientrare a far parte di un articolato sistema di difesa aerea. Il loro ruolo quindi sarebbe soprattutto difensivo non offensivo. Di conseguenza è proprio quando si va a disturbare un paese dotato di questi sistemi di difesa che si dovrebbero avere i problemi maggiori. Cioè è come andare a svegliare il can che dorme, anzi, l'orso Kodiak affamato dopo sei mesi di letargo a digiuno ...

Nel senso che la missione primaria di questi MIG sarebbe la difesa e non l'offesa. Per l'offesa ci vorrebbero caccia da superiorità aerea come l'F-15, il SU-27, il MIG-29 che scortino bombardieri e aerei da interdizione.

 

L'F-16 magari potrebbe arrivare al limite inferiore della stratosfera (assumiamo che sia a 20000 metri) dopo una bella corsa con successiva arrampicata. Arrivato lassù potrebbe lanciare prima di scendere. Una missione simile la prevedeva il potente SU-15 Flagon contro gli SR-71 e prima che arrivasse il nuovo MIG-25 stratosferico. Oppure l'F-104.

 

Come si fa ad acchiappare un MIG-31 in volo a mach-3 a 22.000 metri io non ne ho idea: roba da F-15 (ma con il pepe al c*lo però!) o da F-22. Contro MIG-25 e 31 quindi credo ci vanno questi ultimi, o i Mirage 2000 o i Typhoon (se hanno abbastanza fiato). Non so manco se gli AMRAAM sono tutti calibrati per bersagli così alti e veloci (sicuramente lo sono, perchè sennò avremmo un problema ...).

Edited by Vultur

Share this post


Link to post
Share on other sites

Appunto, non è una grande pecca per l'F-16 NON salire lassù........... e non è il solo che non può farlo

 

i Mig-25 stanno scomparendo, i Mig-31 sono mezzi esclusivi che pascolano in un preciso contesto strategico, non credo che una aviazione non scelga il Falcon solo perchè non è capace di intercettarli in modo efficace.......

 

- Ti vendo un bel Block-52

-Bene che fa?

- multiruolo, armato di missili radar a guida attiva, e bombe intelligenti

-wow

- monomotore, di facile manutenzione

-wow

- Possibilità di soppressione di SAM

- eccellente

- fila a 1000 km/h a 20 mt dalle cime degli alberi

- maddaiiiii

- tira a 9°g in un duello aereo

- ma sale anche a 20.000m a menare un foxhound in fuga?

- mmhhhhh difficile

- ahh no allora non so che farmene

Edited by Mustanghino

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...