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Appontaggio C-130


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Guardando JAG in una puntata hanno fatto vedere un appontaggio di un C-130 su una portaerei. Alla fine della puntata era scritto che era tratta da una storia vera. Io volevo sapere se qualcuno sa qualcosa su questo fatto.

Grazie di tutto

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Guest intruder
Guardando JAG in una puntata hanno fatto vedere un appontaggio di un C-130 su una portaerei. Alla fine della puntata era scritto che era tratta da una storia vera. Io volevo sapere se qualcuno sa qualcosa su questo fatto.

Grazie di tutto

 

 

Credo se ne sia già parlato qui sopra, prova a cercare. La storia comunque è vera, la portaerei era la CV(A) 59 Forrestal e l'anno il 1963, l'aereo un KC130F, versione da rifornimento in volo usato solitamente dai Marines (fecero partire pure degli U2 dalle portaerei).

 

 

 

c130_1a.jpg

 

 

c130_2.jpg

 

c130_3.jpg

 

 

 

 

Qui trovi la storia

Edited by intruder
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il piccolo problema era dato dal fatto che la sua apertura alare era così ampia che il ponte doveva essere completamente sgombero dai caccia e non era possibile stivarlo.

Mi sembra che sia stato fatto solo come esperimento in caso di emergenze, giusto?

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Guest intruder
il piccolo problema era dato dal fatto che la sua apertura alare era così ampia che il ponte doveva essere completamente sgombero dai caccia e non era possibile stivarlo.

Mi sembra che sia stato fatto solo come esperimento in caso di emergenze, giusto?

 

 

Credo sia stato fatto SOLO quella volta, nell'Ottobre del 1963. Gli U2, invece, a quanto ho letto, furono impiegati diverse volte dalle portaerei, ma non so se operativamente (cioè se eseguirono delle missioni di ricognizione) o solo come prova concettuale.

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  • 1 month later...
o una foto sulla USS america, con sopra un U-2.

ma mi chiedo per farli partire usavano le catapulte?

mica con quel sistema postato un po di tempo fa, con il filo?

 

Questa non l'ho proprio capita... :blink:

 

Se già per l'apertura alare dell'Herky si erano riscontrati problemi di spazio, l'U-2 non rischiava di rompere l'ala destra contro l'isola???...

... per non parlare dei problemi strutturali: l'Hercules ha una struttura (cellula ed ali) molto robusta ed un carrello altrettanto adeguato a subire sollecitazioni come quelle provocate dalla catapulta al decollo (con le dovute modifiche per l'agganciamento) e dall'impatto all'appontaggio... ma l'U-2 proprio non me lo immagino...

 

dico, avete mai visto l'U-2 al decollo ed all'atterraggio?!? :rotfl: è forse l'aereo più goffo che abbia mai visto!!!

 

Al decollo stenta a lasciare la pista... all'atterraggio non fa altro che inclinare le ali a destra e sinistra (proprio come un aliante!!!) perchè è privo dei ruotini stabilizzatori alle estremità alari, che abbandona sulla pista al decollo... a fine corsa resta inclinato da un lato, e per "raddrizzare" il bestione deve intervenire addirittura una squadra a terra!!! (sembra il miglior modo per complicarsi la vita :rotfl: )

 

Diciamo che il pilota resta vivo se l'U-2 al decollo non si spezza le ali all'impatto con l'isola o per l'eccessiva accelerazione della catapulta, se il carrello resta al suo posto, se non va in stallo non appena abbandona il ponte e se all'appontaggio centra la pista e non si ci sfracella sopra!!! :asd:

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carrier_01.jpg

 

http://www.aerospaceweb.org/question/history/q0050.shtml

 

The idea started in the late 1950s when the Central Intelligence Agency (CIA) was looking for a way to overcome the range limitations of the U-2. Possessing a useful range of about 3,000 miles (4,800 km), the U-2 simply could not reach every location of interest to the CIA given the locations of U-2 bases. As a result, the CIA began a cooperative effort with the US Navy known as Project Whale Tale. The purpose of this project was to adapt the U-2 for use aboard aircraft carriers. Testing commenced in August of 1963 when, in the dark of night, a crane lifted a U-2C onto the deck of the USS Kitty Hawk at San Diego, California. The vessel streamed off the coast on the morning of 5 August where Lockheed test pilot Bob Schumacher began flight test operations.

Given the U-2's large wingspan and slow liftoff speed, takeoff was accomplished relatively easily. Even fully loaded, the U-2 managed to takeoff in only 321 ft (98 m) without use of the ship's catapults. Schumacher also successfully completed several landing approaches proving that the U-2's slow approach speed and high excess power provided plenty of margin for error in case of a waveoff. Unfortunately, actually landing proved more difficult when one wingtip struck the deck and the aircraft just barely managed to become airborne again before falling over the side.

Since this initial testing looked promising, Lockheed and the Navy modified three U-2A airframes with stronger landing gear, an arresting hook, and wing spoilers to decrease the lift during landing. These new aircraft became known as the U-2G. Schumacher and several CIA pilots also became carrier-qualified by flying the T-2 Buckeye trainer and making practice landings aboard the USS Lexington. All was ready on 2 March 1964 when Schumacher made the first landing of a U-2G aboard the USS Ranger off the California coast. Although a series of touch-and-go approaches had gone well, the first landing was slightly less than successful when the arrestor hook engaged and forced the nose of the plane to dig into the deck. Despite breaking off the pitot tube, quick repairs allowed the aircraft to takeoff again. Successful takeoffs and landings continued a few days later, and the Navy considered five CIA pilots to be qualified to operate the U-2 aboard ship.

The first, and probably only, operational mission of the U-2G occurred in May 1964 when a plane operating off the USS Ranger monitored French nuclear tests at the Mururoa atoll. Otherwise, the capability to operate U-2s at sea did not appear to be in great demand. However, CIA pilots continued to be trained for carrier operations over the next few years.

In addition, the program continued when the much larger U-2R was introduced in 1967. Even being some 40% bigger than the U-2A or U-2G and with twice the range as well as four times the payload, the CIA and Navy still saw advantages to operating the aircraft from a carrier. Modifications included adding an arrestor hook and a wing-folding mechanism to fold the outer six feet of each wing for improved handling aboard ship.

Sea trials took place from 21 to 23 November 1969 aboard USS America off the Virginia coast. The tests were conducted by Lockheed test pilot Bill Park plus four CIA pilots. After undergoing abbreviated carrier training, the pilots began a series of takeoffs and landings that proved completely successful. The aircraft was even transported down the ship's elevator to the hangar deck with no significant difficulties. Even after all this effort, however, the U-2R is not believed to ever have operated from a carrier again.

While Lockheed and the Navy continued evaluating naval derivatives of the U-2 for several years, no such aircraft ever entered service. From 1973-1974, two U-2R airframes were modified with a forward-looking radar and infrared detection system for use in the ocean surveillance role. These U-2EPX aircraft were to downlink radar data to surface ships to be melded with information from other land- and space-based sensors. However, the project was deemed too expensive and unnecessary given the evolution of satellites. Yet another proposal was a two-seat U-2 variant armed with the Condor anti-ship missile, an idea that quickly died following the cancellation of Condor.

- answer by Jeff Scott, 28 October 2001

 

 

P.S. Che cosa ci fa questo topic in "Bombardieri e attacco al suolo"?

Edited by lender
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  • 2 months later...

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