cri 94 Posted November 21, 2007 Report Share Posted November 21, 2007 salve ho fatto una ricerca ma non sono riuscito a trovare tutte le informazioni sullo yak-141se poteste darmi quaalke informazione ve ne sarei grato Link to comment Share on other sites More sharing options...
F-14 Posted April 7, 2008 Report Share Posted April 7, 2008 ecco qua qualcosa...wikipedia youtube yak 141 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blue Sky Posted May 30, 2008 Report Share Posted May 30, 2008 (edited) Yak-141 Freestyle The Yak-141 (formerly Yak-41) was intended originally to replace Yak-38 for air defence of Kiev class carriers/cruisers, with secondary attack capabilities. Designed for carrier-borne operations as an air interceptor, close air combat, maritime and ground attack aircraft, the Yak-141 has the same multi-mode radar as the MiG-29, although with a slightly smaller antenna housed in the nose radome. It features a triplex full authority digital fly-by-wire system. The Yak-141 continues previous Soviet V/STOL principles, combining a lift and propulsion jet with two fuselage mounted lift jets in tandem behind the cockpit, with cruise power provided by a single Tumansky R-79 jet engine. The R-79 has a rear lift/cruise nozzle which deflect down for take-off while the two lift engines have corresponding rearward vector to ensure stability. The airframe makes extensive use of composites materials, with some 28 percent by weight constructed of carbon-fibre, primarily in the tail assembly, while the remainder of the structure is mainly aluminum lithium alloys. The project began in 1975, but was delayed by financial constraints as well as the protracted development of the engine, which meant the prototype did not fly until March 1989. This development program was cancelled due to termination of Defence Ministry funding. Yakolev OKB continued development in refined land-based and naval combat aircraft forms. Four prototypes were built, two continuing in flight testing until 1995, with the other two used for engine and structural testing. To facilitate sales of the Yak-141, Yeltsin has issued decrees allowing tri- or quadripartite agreements with a number of interested organizations in Latin America and Asia.(www.globalsecurity.org) Yakovlev Yak-41 'Freestyle' Yak 141 Freestyle In Action! Edited May 30, 2008 by Blue Sky Link to comment Share on other sites More sharing options...
ghostrider Posted May 31, 2008 Report Share Posted May 31, 2008 il suo modo di volare in modalita STOVL mi ricorda tanto quello dell'F-35B Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuccio14 Posted May 31, 2008 Report Share Posted May 31, 2008 A me invece è quello dell'F-35B che rcorda tanto quello dello Yak-141... Qual'è che era quell'altro Yakolev a decollo verticale che riprendeva (in maniera fallimentare) la formula Harrier? Link to comment Share on other sites More sharing options...
flankedd Posted May 31, 2008 Report Share Posted May 31, 2008 (edited) lo yak-38 forger, bell'aereo ma svantaggiato dal peso dei tre motori, e dalla totale assenza di avionica Edited May 31, 2008 by flankedd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blue Sky Posted May 31, 2008 Report Share Posted May 31, 2008 (edited) Yakovlev Yak-38 Forger’ Il prototipo dello Yak-38 Forger, designato Yak-36MP (Morskoy Palunbnyi, marittimo imbarcato), ha volato nel 1971 e la produzione di quello che dopo l’Harrier è stato il secondo VTOL operativo è iniziata nel 1975 un primo reparto sperimentale ha iniziato l’impiego imbarcato sulla Kiev nel 1976, Lo Yak-38 è dotato di una turboventola posteriore a getti orientabili e di due motori ausiliari di sostentazione in fijsoliera, dietro l’abitacolo; questa configurazione indusse gli osservatori occidentali a ritenere che l’aereo non fosse in grado di effettuare decolli corti con un breve rullaggio, supposizione rivelatasi poi errata. Anche se non disponeva di radar e sebbene avesse capacità di carico e raggio d’azione limitati, il Forger conferiva alla Marina sovietica una pur minima capacità di attacco e di difesa aerea della flotta. I piloti non amavano lo Yak-38 e per una serie di buoni motivi. Molti provavano a farsi trasferire in altri reparti. Un gruppo di loro scrisse una lettera di protesta contro questo aereo al Comitato Centrale. Naturalmente il risultato fu solo un intervento disciplinare nei confronti degli scriventi. Questo tipo di soluzione potrebbe aver eliminato le proteste, ma non il problema. Con la caduta dell'Unione Sovietica, lo Yak-38 fu radiato dal servizio dopo un incidente nel giugno 1991, con pochi rammarichi. Lo Yak-38 potrebbe suggerire cosa sarebbe accaduto se qualche progetto VTOL occidentale particolarmente "azzardato", sviluppato negli anni 60', fosse stato messo in produzione. Decollo non proprio "Felice" Yak-38 Takeoff and crash from Russian Carrier Edited May 31, 2008 by Blue Sky Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuccio14 Posted May 31, 2008 Report Share Posted May 31, 2008 Grazie flankedd e sopratutto Blue, puntuale come sempre! Link to comment Share on other sites More sharing options...
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