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Guest Andrea29

roberto bartini

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Guest Andrea29

ho aperto questo topic per parlare di roberto bartini.

bartini nacque in italia nel 1897 e durante la prima guerra divenne un pilota.

bartini aveva grandi idee comuniste e durante la 2gm si oppose a mussolini e scappo nella patria del comunismo.

subito ebbe un ruolo di rilievo come progettista aereonautico.acuni esempi sono lo stal6 e 7 che per giunta divenne un pilastro portante della flotta di bombardieri alla fina della guerra.durante la guerra fredda fu incarcerato e successivamente liberato con l'obbligo di un grande progetto di bombardiere supersonico d'alta quota capace di raggiungere gli stati uniti in volo dopo la delusione del bison.

 

questo e solo un breve riassunto della sua vita se avete qualsiasi domanda potete benissimo chiedermela.

 

bartini purtroppo non fu mai riconusciuto di nessun merito solo per il fatto di essere italiano.

la sua più grande opere fu un progetto di bombardiere capace di attera sull'acqua, e sul ghiaccio in modo da poter essere rifornito dai sottomarini.

 

ho scritto solo un breve schizzo di bartini e le sue creature ma spero di approfondire quest'argomento con tutti quelli che si interesseranno,magari con documenti e cenni storici.

grazie a tutti in anticipo

a57.jpg

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ho aperto questo topic per parlare di roberto bartini.

bartini nacque in italia nel 1897 e durante la prima guerra divenne un pilota.

bartini aveva grandi idee comuniste e durante la 2gm si oppose a mussolini e scappo nella patria del comunismo.

subito ebbe un ruolo di rilievo come progettista aereonautico.acuni esempi sono lo stal6 e 7 che per giunta divenne un pilastro portante della flotta di bombardieri alla fina della guerra.durante la guerra fredda fu incarcerato e successivamente liberato con l'obbligo di un grande progetto di bombardiere supersonico d'alta quota capace di raggiungere gli stati uniti in volo dopo la delusione del bison.

 

questo e solo un breve riassunto della sua vita se avete qualsiasi domanda potete benissimo chiedermela.

 

bartini purtroppo non fu mai riconusciuto di nessun merito solo per il fatto di essere italiano.

la sua più grande opere fu un progetto di bombardiere capace di attera sull'acqua, e sul ghiaccio in modo da poter essere rifornito dai sottomarini.

 

ho scritto solo un breve schizzo di bartini e le sue creature ma spero di approfondire quest'argomento con tutti quelli che si interesseranno,magari con documenti e cenni storici.

grazie a tutti in anticipo

a57.jpg

ma nooooooooooooooooo volevo farlo anche io!!!!!!!!!!! :pianto::rotfl: hai visto history channel?

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Guest Andrea29

si questa mattina haha mi sa che ti ho preso sul tempo!

 

vabbe potrai scrivere anche tu qua le tue opinioni

Edited by Andrea29

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si questa mattina haha mi sa che ti ho preso sul tempo!

 

vabbe potrai scrivere anche tu qua le tue opinioni

allora ti aiuto con questa discussione cosi posso sentirla un pochino mia :D cavolo volevo postarla proprio oggi, mi hai fregato di qualche minuto!! !!!incredibile :lol:

informazioni da wikipedia (di bartini non ci sono molte informazioni perchè i russi non vedevano di buon occhio che uno straniero facesse i loro aerei e per questo non ci sono molte informazioni)

 

 

Robert Ludvigovich Bartini (or Roberto Oros di Bartini) (1897–1974, Moscow, Russia) was an aircraft designer and scientist born on May 14, 1897 in Fiume, Austria-Hungary (now Rijeka, Croatia).

Bartini became a member of the Italian Communist Party in 1921. He graduated from officer school in 1916, flying school in 1921 and Politecnico di Milano in 1922. After the Fascist revolution in Italy in 1923, he was transferred undercover to the USSR as an aviation engineer. He occupied several engineering and command positions in the Soviet Air Force and RKKA. He became the head of the department of amphibious experimental aircraft design in 1928. He was the head of the design department of NII GVF, general designer (chief designer), since 1930.

He was imprisoned from 1938 to 1946. He continued his work on new aircraft designs as a prisoner in TsKB 29 NKVD and in OKB-86 on the territory of Dimitrov Aircraft Factory and Beriev Aircraft Company in Taganrog (1946–1952), then in SibNIA, Novosibirsk. R.L.Bartini was rehabilitated in 1956.

He also published papers concerning aviation construction materials and technology, aerodynamics, dynamics of flight, and theoretical physics.

Sergey Pavlovich Korolev named Bartini as his teacher. At various times and to different degrees, Bartini has been connected with Korolev, Sergey Ilyushin, Oleg Antonov, Vladimir Myasishchev, Alexander Yakovlev and many others. In the literature on aerodynamics there is a term (definition) "Effect of Bartini".

 

(Solo dai nomi con qui ha lavorato si capisce che era un pezzo grosso all'interno dell'industria aeronautica sovietica solo che ha causa delle sue origini non ha mai avuto la gloria che si meritava)

AEREI PROGETTATI:

 

NOME DESCRIZIONE

DAR amphibious aircraft (long range Arctic recon.).

Stal-6 established world speed record.

Stal-7 None.

Er-2 (AKA DB-240) military version by V.G. Ermolaev. First flown June 1940.

Er-2 2xAM-35 April 1942.

Er-2 2xACh-30B 300 were built. 3x1000kg bombs. Max speed 446km/h. Range 5000km.

Er-2[1] None.

A-57 Revolutionary 'boat bomber', a jet powered flying boat strategic bomber.

VVA-14-1/M-62 Ground effect aircraft. Designed for the anti-submarine role. Bartini-Beriev 1972.

AL-40 Nuclear engine hydroplane. none built. SibNIA, 1960s

R 53.6K All the aerodynamic surfaces were "calculatable" and have up to 4-th derivative function value. 1940s.

 

 

BARTINI BERIEV VVA-14

The Bartini Beriev VVA-14 Vertikal`no-Vzletayuschaya Amphibia (vertical take-off amphibious aircraft) was developed in the Soviet Union during the 1970s. Designed to be able to take-off from the water and fly at high speed over long distances, It was to make true flights at high altitude, but also have the capability of 'flying' efficiently just above the sea surface, using ground effect. The VVA-14 was designed by Robert Bartini in answer to a perceived requirement to destroy US Navy Polaris missile submarines.

DEVELOPMENT

Bartini, in collaboration with the Beriev Design Bureau intended to develop the prototype VVA-14 in three phases. The VVA-14M1 was to be an aerodynamics and technology test-bed, initially with rigid pontoons on the ends of the central wing section, and later with these replaced by inflatable pontoons. The VVA-14M2 was to be more advanced, with two starting engines to blast into the cavity under the wing to give lift and later with a battery of lift engines to give VTOL capability, and with fly-by-wire flight controls. The VVA-14M3 would see the VTOL vehicle fully equipped with armament and with the Burevestnik computerised ASW (anti-submarine warfare) system, Bor-1 MAD (magnetic anomaly detector) and other operational equipment.

HISTORY

After extensive research, including the development of the small prototype Be-1 wing in ground effect aircraft, the first VVA-14 prototype was completed in 1972. Its first flight was from a conventional runway on 4th September 1972.

In 1974 the inflatable pontoons were installed, though their operation caused many problems. Flotation and water taxi tests followed, culminating in the start of flight testing of the amphibious aircraft on 11th June 1975.

The inflatable pontoons were later replaced by rigid pontoons, whilst the fuselage was lengthened and the starting engines added. This incarnation was given the designation VVA-14M1P. However, the bureau tasked with supplying the intended battery of 12 RD-36-35PR lift engines did not deliver, and this made VTOL testing impossible.

After Bartini's death in 1974, the project slowed and eventually drew to a close, the aircraft having conducted 107 flights, with a total flight time of 103 hours. The only remaining VVA-14, No. 19172, was retired to the Russian Federation Central Air Force Museum, Monino in 1987. The aircraft still resides at the museum in a dismantled state, where it carries the number '10687' and 'Aeroflot'.

 

SPECIFICATIONS (VVA-14M1)

General characteristics

 

Crew: 3

Length: 25.97 m (85 ft 2 in)

Wingspan: 30 m (98 ft 5 in)

Height: 6.79 m (22 ft 3 in)

Wing area: 217.79 m² (2344 ft²)

Empty weight: 23236 kg (51119 lb)

Gross weight: 52000 kg (114400 lb)

Powerplant: (Cruise) 2 × D-30M turbofans, 67 kN (15062 lbf) thrust each

(VTOL - not fitted) 12 × 12 RD-36-35 PR lift turbofan engines, 43 kN (9666 lbf) thrust each

Performance

 

Maximum speed: 760 km/h (472 mph)

Cruising speed: 640 km/h (398 mph)

Range: 2450 km (1522 miles)

Service ceiling: 8000-10000 m (26000-33000 ft)

IMMAGINE BARTINI BERIEV VVA-14

0957554.jpg

Edited by Donald Henry Rumsfel

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non fù l'inventore del ekranoplano?molti rimasero solo dei prototipi giusto?

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Guest Andrea29

si esatto casarik,proprio il modello più ambizioso rimase un prototipo

Edited by Andrea29

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secondo me doveva essere una figata quell "aereo", se fosse stato prodotto

 

il mio nome è casarik :thumbdown: asd :rotfl:

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Guest iscandar

un sito in russo in cui ci sno alcuni suoi progetti il Bartini adorava gli idro a reazione, c'è addirittura un progetto che ricorda un F-104, ed un po' di foto e disegni

 

vva14-9.jpg

 

15181951.jpg

 

vva14-3.jpg

 

vva14-10.jpg

 

vva14-4.jpg

Edited by iscandar

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