non sono del tutto convito sullo statore della turbina a geometria variabile, anche perchè andando su wikipedia (ing) sulla scheda l' f135-pw-600 viene descritto in questa manira:
A major feature of the F135 STOVL engine is flow multiplication, which enhances the lift thrust available. Flow multiplication is obtained by the addition of airflow from a remote shaft-driven fan, in the lift mode. A clutch is engaged, to extract around 35000shp extra power from the LP turbine. Power is transferred through a bevel gearbox, to drive a vertically mounted contra-rotating fan. The uppermost fan is fitted with variable inlet guide vanes, whilst the fan efflux discharges through a thrust vectoring nozzle, on the underside of the aircraft. Owing to the significant increase in LP turbine expansion ratio, implied by the large power off-take, the exhaust of the basic turbofan is switched from a mixed to unmixed configuration
cioè dice che in cima al fan c'è uno statore a geometria variabile. che effettivamente si vede anche nella foto:
inoltre quando legolas ha accennato per la prima volta al'VIGV il contesto era appunto il fan.
quindi in assenza di altre prove ritengo questa la soluzione per il controllo della ripartizione della spinta tra il fan e l'ugello
anche perche dal punto di vista tecnico, progettuale, costruttivo, e manutentivo è la piu semplice che si potesse adottare.