Jump to content

Da Sukhoi il futuro "Light Tactical Fighter Aircraft" russo ...


Recommended Posts

Secondo l'Agenzia Tass ...

Quote

Single-engine hypersonic stealth plane under development in Russia - source ...

MOSCOW, May 26. /TASS/. 
Russia’s Sukhoi aircraft maker (part of the United Aircraft Corporation of Russia’s Rostec) is now developing Russia’s first single-engine low-observable hypersonic light tactical fighter aircraft, an aircraft industry source has told TASS.
"The Sukhoi company is developing a single-engine light tactical plane with the takeoff weight of up to 18 tonnes. The plane’s maximum speed will be above 2 Mach. It will also have super-maneuverability and improved takeoff and landing performance, thanks to a thrust vector control engine. The plane’s thrust-to-weight ratio will be above 1," the source said.
Rostec CEO Sergei Chemezov told reporters in December 2020 that the company was working on the concept of an advanced single-engine light-and medium-class piloted and unmanned combat plane. 
"Work is underway to develop a combat aviation system of the future in its light and medium classes. Under the design, this may be a universal platform in the manned and unmanned versions. The company is working on the concept and the operational requirements for such a platform. We are doing this on our own initiative so far, without [federal] budget funds," the Rostec chief said.

Inoltre ... psk.blog.24heures.ch ... http://psk.blog.24heures.ch/archive/2021/05/27/sukhoi-travaille-sur-un-avion-de-combat-leger -871110.html ...

🇷🇺

Link to post
Share on other sites

Non vedo come un monomotore possa trarre pieno vantaggio dalla spinta vettoriale. Solo con due motori (possibilmente ben distanziati tra loro) puoi disporre di pieno controllo di spinta sui tre assi, e quindi di supermanovrabilità propriamente detta. 

Link to post
Share on other sites

Perdi solo l'asse di rollio.

Mantieni l'asse di imbardata e il più importante, quello di beccheggio dove tra l'altro si spinge di più anche l'aerodinamica essendo quello per il quale si cerca l'instabilità.

Non è comunque poco considerando che all'F-22 manca l'imbardata e i motori sono vicinissimi per un efficiente controllo del rollio.

Più che altro come sottolineato altre volte c'è già un po'troppa carne al fuoco in Russia e questa è un'inziativa privata per la quale mancano ancora i (tanti) soldi per portarla da qualche parte.

 

Link to post
Share on other sites

Poi che ruolo avrebbe nella Ruaf? Gli serve veramente? Va detto che tutta la loro linea è bimotore. Un caccia leggero ha una gestione più semplice. Ma ovviamente ha altri limiti.

La scelta di un caccia sviluppato privatamente e poi da valutare lhanno fatta pure i cinesi. Ma ci sono i soldi al Kremlino?

Restando in cina, il j-10 TV ha volato ed ha un motore solo

Edited by nik978
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...