Jump to content
easy

AgustaWestland AW-101 - discussione ufficiale

Recommended Posts

E' possibile si sia trattato di una scelta dettata anche da motivi di risparmio .....

 

To be integrated with some of the RN’s upgraded AgustaWestland Merlin HM2 multirole helicopters, the equipment will feature numerous enhancements from that used with the service’s current Westland Sea King 7 airborne surveillance and control system rotorcraft – the last of which will be retired in three years’ time.

According to Thales, the selected system “will maximise re-use of the Ministry of Defence’s existing investment in equipment, training and expertise by upgrading, updating and adapting a battle-proven capability”.

 

Fonte ..... "Thales bags selection for RN Crowsnest system" ..... http://www.flightglobal.com/news/articles/thales-bags-selection-for-rn-crowsnest-system-412700/

 

Il comunicato ufficiale ..... "New surveillance system for future Royal Navy aircraft carriers revealed" ..... https://www.gov.uk/government/news/new-surveillance-system-for-future-royal-navy-aircraft-carriers-revealed

Edited by TT-1 Pinto

Share this post


Link to post
Share on other sites

Possibilità di vederlo anche sugli Eh 101 Aew della Marina? Credo che il radar 748 di cui sono dotati non sembra che funzione bene in modalità Aew...

Edited by Focke wulf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Possibilità di vederlo anche sugli Eh 101 Aew della Marina? Credo che il radar 748 di cui sono dotati non sembra che funzione bene in modalità Aew ...

 

E' un argomento che, a quanto pare, è coperto da una discreta dose di riserbo .....

 

Altre informazioni sull'assegnazione del contratto in un articolo di Chris Pocock (detto fra l'altro ..... il massimo esperto in fatto di U-2) apparso su AINonline .....

 

"Thales Wins UK Crowsnest Surveillance Contract" ..... http://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2015-05-28/thales-wins-uk-crowsnest-surveillance-contract

Share this post


Link to post
Share on other sites

Li avevano acquistati al prezzo di rottami ..... ed ora .....

 

The Royal Canadian Air Force has started looking at a midlife upgrade for its search-and-rescue helicopter fleet that could see the former US presidential helicopters brought into service in Canada.

Canada bought the nine presidential VH-71 helicopters from the US in 2011 to be used for parts for its own AgustaWestland Cormorant search-and-rescue helicopters.

But seven of the VH-71s are airworthy, and Canada is now exploring whether they could be modified to take on search-and-rescue roles.

AgustaWestland has submitted a proposal to the Canadian government to do the conversion work, said Jeremy Tracy, who oversees the firm's government activities in Canada.

The Cormorants and VH-71s are variants of AgustaWestland's EH-101.

 

Fonte ..... "Canada May Adapt VH-71s for Search and Rescue" ..... http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/support/2015/06/15/canada-vh71-helicopter-search-and-rescue/28741911/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nel filmato si parla di dislocare l'elicottero a Cervia e Trapani .

Non viene menzionata Grazzanise ; a questo punto, devo capire cosa vogliono mettere in quella base , dato he pochi " 212 " non sono credibili per fare un gruppo di volo .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Il 21^ gruppo si trasferirà a Cervia e sarà il gruppo volo degli HH 101 Csar. Grazia diverrà a breve la base per per i collaudi degli Hammerhead, non so se ne diverrà poi la base una volta raggiunta l'operativita.

Credo a quel punto sia più utile basarli a Sigonella o ad Amendola

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dipende da quanti ne comprano; se sono pochi ( come probabile ) , concordo che conviene metterli nelle basi che hai citato e lasciare Grazzanise come aeroporto per collaudi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I Royal Marines sono in procinto di ricevere i primi AW101 Merlin (ex RAF) modificati .....

 

The first of 25 AW101 Merlin helicopters being modified for use by the Royal Marines is about to be released to service, signaling a first step toward a major uptick in the capabilities of Britain's elite commandos.

"Modification work on the ex-Royal Air Force Merlin is complete and we are waiting for release to service in the next four or five weeks," a spokesman for contractor AgustaWestland said Aug 27.

 

Fonte ..... "Upgraded Merlins To Boost Royal Marines' Air Mobility" ..... http://www.defensenews.com/story/defense/naval/marines/2015/09/06/uk-royal-marines-poised--arrival--first-upgraded-merlin/71634872/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Un AW101 per i VVIP indonesiani ..... e scoppiano le polemiche .....

 

The Indonesian Airforce has purchased a $55 million helicopter set to arrive in the country next year to support President Joko "Jokowi" Widodo's busy schedule.

The new helicopter, an AW-101 from Rome-based helicopter design and manufacturing company AgustaWestland, had been included in the Air Force’s five-year strategic plan (renstra) 2014 to 2019, Air Force spokesman First Marshall Dwi Badarmanto said on Monday.

"It was not bought specially for the president only, but it will also be used by VVIP guests including the President, Vice President and state guests," he said as quoted by newsportal Tempo.co.

 

Fonte ..... "Jokowi gets new helicopter, draws criticism" ..... http://www.thejakartapost.com/news/2015/11/23/jokowi-gets-new-helicopter-draws-criticism.html

 

Tempo.co ..... "Pengamat: Helikopter Baru untuk Jokowi Terlalu Mahal" ..... http://nasional.tempo.co/read/news/2015/11/25/078722137/pengamat-helikopter-baru-untuk-jokowi-terlalu-mahal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Credo che gli indonesiani sottostimino i costi di costruzione / modifica di una macchina vecchia : se optassero per una soluzione domestica cosa dovrebbero fare ? Costruire dei Super Puma ex-novo ? Devono predisporre le linee di assemblaggio , l'acquisto dei materiali , ecc. Modificare quelle esistenti ? Devono farsi un'idea del tipo di modifiche : rinforzi strutturali , avionica , sistema di autoprotezione , ecc. ; molte di queste cose non le hanno a casa loro e devono comprarsele all'estero . Il risparmio e illusorio. .... Contenti loro ......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leggendo un po’ in giro sembra che al primo ordine di un AW101 VVIP dovrebbero seguire altri 5 velivoli nella medesima configurazione entro il 2019.

Potete passare al Google translate questo articolo di CNN Indonesia che sembrerebbe confermarlo: http://www.cnnindonesia.com/nasional/20151124074957-20-93622/tni-akan-beli-setengah-lusin-helikopter-vvip-antipeluru/
L’alternativa sarebbe una variante dell’Eurocopter EC725/EC225, del quale Indonesian Aerospace produce parte della fusoliera e del gruppo di coda, non solo per i 9 velivoli ordinati dall’Aeronautica Militare Indonesiana, ma anche per altri clienti.

Indonesian Aerospace si è ovviamente scagliata contro la scelta AW101 VVIP, ma in giro si legge che comunque il governo indonesiano è orientato a confermare la scelta Agusta per VVIP transport e, allo stesso tempo ad aumentare a 16 il numero di ordini di EC725 per altre esigenze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Qui si parla appunto di tre esemplari .....

 

The Indonesian Air Force will buy three helicopters for very very important persons (VVIPs) as it has been included in the 2015-2019 Air Force strategic plan, stated Air Force Chief of Staff Marshal Agus Supriatna.

"For the time being, we will use the strategic planning budget to buy three helicopters for the VVIP Air Squadron," Supriatna remarked at a gathering with mass media at the Wisma Angkasa building in South Jakarta on Tuesday night.

 

Fonte ..... "Air force to procure three helicopters for VVIPs" ..... http://www.antaranews.com/en/news/101703/air-force-to-procure-three-helicopters-for-vvips

 

10qvude.jpg

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Indonesia ..... il presidente ha detto ..... NO ..... :thumbdown:

 

AgustaWestland’s hopes of selling three VVIP-configured AW101 helicopters to Indonesia appear to have been dashed after the country’s leader Joko Widodo rejected an air force plan for their acquisition.

On 25 November the head of the air force, Air Marshal Agus Supriatna, said the force had selected the UK-built 15.6t rotorcraft for the requirement, noting that there was no Indonesian-built alternative available.

 

Fonte ..... "Indonesian president rejects AW101

purchase" ..... https://www.flightglobal.com/news/articles/indonesian-president-rejects-aw101-purchase-419746/

 

Antaranews ..... "President Jokowi decides not to buy AW101 helicopter" ..... http://www.antaranews.com/en/news/101834/president-jokowi-decides-not-to-buy-aw101-helicopter

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Indonesia ..... non è ancor detta l'ultima parola .....

 

"New helicopter purchase postponed, not cancelled: TNI chief" ..... http://www.thejakartapost.com/news/2015/12/04/new-helicopter-purchase-postponed-not-cancelled-tni-chief.html

 

..... anche se non è cosa certa che che la scelta definitiva possa cadere su AW .....

Share this post


Link to post
Share on other sites

La Danimarca si accinge a metterli sulle navi .....

 

The Royal Danish Air Force (RDAF) will, in mid-March, begin ship-borne qualification trials of its AgustaWestland AW101 rotorcraft.

Designed to address a potential capability gap in the service's helicopter fleet, the effort will see a Merlin from 722 Sqn operating from a Royal Danish Navy frigate, says Col Steen Ulrich, commander of the air force’s helicopter wing.

Qualification of the Merlin to operate from ships will help mitigate the effects of a possible manpower shortage caused by the approaching delivery of the first three of nine Sikorsky MH-60R Seahawks.

 

Fonte ..... "Denmark works to close capability gap with AW101 ship trials" ..... https://www.flightglobal.com/news/articles/denmark-works-to-close-capability-gap-with-aw101-shi-421239/

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

In servizio il nuovo elicottero CSAR .....

 

23iecgo.jpg

 

"L’HH-101 Caesar entra in servizio operativo" ..... http://www.aeronautica.difesa.it/News/Pagine/25022016_HH101.aspx

 

"Italy puts first HH-101A Caesar into service" ..... https://www.flightglobal.com/news/articles/italy-puts-first-hh-101a-caesar-into-service-422458/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Comincia a comparire negli articoli la nuova denominazione di Finmeccanica, che si chiamerà Leonardo, e che svela il radar Osprey che farà parte della configurazione SAR degli AW101 Norvegesi.

Secondo me i punti di interesse sono due: si ottiene una rara (per mezzi di questo tipo) copertura a 360° sfruttando tre antenne AESA e lo si fa collocandole in punti ben protetti (sul muso e nelle due carenature del carrello principale.

Niente antenna rotante sotto la pacia del velivolo insomma.

La modularità dei sistemi avionici impiegati si vede nell’utilizzo di elementi presi dal Vixen e dal PicoSAR oltre che nel proporre il sistema, oltre che a 3, anche in configurazioni a 1, 2 o 4 antenne.

 

https://www.flightglobal.com/news/articles/leonardo-unveils-lightweight-osprey-aesa-radar-424913/

Share this post


Link to post
Share on other sites

ovviamente mica noi ci siamo interessati alla cosa, considerando lo schifio che manco dovremmo avere più in servizio, giusto?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da qualche parte avevo letto che i problemi ai nostri AEW alla fine li avessero anche risolti: sta di fatto che recentemente li hanno usati per raccogliere naufraghi da traghetti in fiamme...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...